Escultures romà niques de LluçÃ
Imatge de Santa Maria
Es va destruïr durant la Guerra Civil. La devoció i donacions a Santa Maria, ja la trobem des del 972. Més tard, amb el monestir les donacions continuen. Però la imatge de la verge no la trobem documentada fins el 1229. També en els anys 1317,1381, i el 22 de maig de 1556 ( quan se la descriu amb una corona daurada). Fins i tot altres visites pastorals parlen de la imatge i de tots els presents que rebia a causa de la seva admiració. Per les característiques tècniques, es pot afirmar que la imatge és una obra romànica del darrer temps, és a dir de molt avançat el segle XIII.
Ara existeix una còpia molt ben aconseguida a causa de la gran quantitat de material gràfic i descriptiu que es poseeix.
La imatge amidava 67 cm, era de fusta, i apareixia en un tron amb un petit respatller circular i sobre un coixí carmesí amb ornaments grocs. La Verge portaca una túnica daurada i un mantell vermell a l'espatlla. El seu cap, mutilat per haver estat serrada l'antiga corona, anava cobert amb un petit vel blanc amb molts plecs verticals. El seu infant, vestit amb túnica daurada, estava assegut a la falda de la Verge, sobre el genoll esquerre. Jesús amb una mà sostenia un llibret obert, mentre amb l'altra, mutilada, devia beneïr.
En una ocasió, a Santa Maria, li van serrar i substituir els antics braços per uns de nous per tal de poder-la vestir millor. Però la seva posició indica que tenia la mà esquerre sobre de Jesús, i amb l'altra devia aguantar una poma o una pinya. Amb el braç que se li va afegir al segle XVII, aguantava una flor o un ceptre. Pintats al costat de la verge i apareixien dos canonges agenollats.
La Creu de fusta
Es troba al Museu Episcopal de Vic des de abans de 1898. La talla policromada és una antiga creu processional, d'uns 0,88 m d'alt. Hi apareix la imatge de Crist, repetida a cada banda, i està pintada directament sobre la fusta. Aquesta obra té marcada la influència bizantina i anuncia ja el gòtic. Fou pintada a finals del romànic ( segona meitat del segle XIII ). La iconografia de la "Maiestas Domini" procedeix d'Orient i problament foren els comerciants siris els qui introduiren aquesta tipologia a Occident. Les majestats romàniques volien representar el Crist triomfant, per això la túnica que el cobreix és de color blau i vermell, ambdos colors símbols de poder. Aquesta talla sembla que fou obra del taller de Vic